2.1 Konsep Kesantunan
Kesantunan menurut Kamus Dewan (1984),
hal. 1115 bermaksud halus budi bahasa atau budi pekerti, beradab atau sopan. Apabila
seseorang itu berbahasa dengan santun penggunaan bahasa adalah secara halus,
nilai rasa yang baik, penuh kesopanan serta berusaha menghindari konflik antara
penutur dengan pendengar dalam proses berkomunikasi.
Secara amanya konsep kesatunan
sangat luas dan merangkumi aspek-aspek berikut:
i.
Kesantunan
mencerminkan nilai kesopanan yang halus
Orang yang santun tergambar nilai
sopan santun atau nilai etiket pada dirinya semasa berkomunikasi dengan ahli
masyarakat.
ii.
Kesantunan
sangat kontekstual
Nilai kesantunan berlaku pada tempat,
atau situasi tertentu, tetapi belum tentu berlaku dalam masyarakat, situasi dan
tempat lain. Misalnya, penggunaan kata-kata agak kasar boleh berlaku dalam
pergaulan rakan-rakan karib, tetapi tidak sopan jika digunakan terhadap rakan
yang baru dikenali. Penggunaan kata ganti ‘aku’ dalam perbualan dengan ibu bapa
biasa digunakan dalam masyarakat Cina, tetapi tidak sopan dalam bagi masyarakat
Melayu.
iii.
Kesantunan
selalu berlaku dalam hubungan dua pihak
Misalnya antara anak dan orang tua,
antara orang yang masih muda dan orang yang lebih tua, antara tuan rumah dan tamu,
antara lelaki dan wanita, antara murid dan guru, dan sebagainya. Seorang anak
sentiasa akan menghormati dan berbahasa santun dengan ibu b apa. Namun mungkin
tidak berlaku jika anak ini berkomunikasi dengan rakan-rakan sebaya, ada
ketikanya komunikasi dalam bentuk bahasa kasar.
iv.
Kesantunan
tercermin dalam setiap aspek kehidupan
Misalnya cara berpakaian, cara
bekerja, cara bertutur, cara makan cara belajar, cara berpolitik dan lain-lain.
2.2 Takrifan
Kesantunan oleh Tokoh-tokoh Dunia
Menurut Asmah Haji Omar (2000),
kesantunan mengikut perspektif Melayu ialah penggunaan bahasa sehari-hari yang
tidak menimbulkan kegusaran, kemarahan dan rasa tersinggung daripada pendengar.
Nilai kesantunan masyarakat Melayu berdasarkan agama Islam dan adat Melayu.
Kesantunan telah terbahagi kepada
dua jenis seperti yang dijelaskan oleh Asmah Hj Omar, iaitu :
i.
Kesantunan
asas
Kesantunan asas ialah kesantunan sedia
ada yang merupakan pedoman bagi masyarakat berhubung antara satu sama lain
ii.
Kesantunan
berkala
Kesantunan berkala merujuk kepada
kesantunan yang menggambarkan ucapan yang dilakukan oleh masyarakat dalam
hubungan antara satu sama lain bergantung kepada keadaan, situasi dan tempat
tertentu.
Leech (1993), menginterprestasikan
kesantunan sebagai perlakuan yang dapat mengurangkan pergeseran dalam sesuatu
interaksi. J. Ferguson dan Das Gupta (1968) pula menyatakan kesantunan itu
berlakuj apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar sebagai
usaha mengekalkan komunikasi yang harmoni tanpa menimbulkan sebarang konflik.
Menurut Hamka kecantikan yang abadi
terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang bukan terletak pada
wajah dan pakaiannya. Menurut Aristotle, ketinggian darjat sesorang diukur
melalui akal dan adabnya, bukan asal keturunannya. Menurut Khalifah Abdul Malik
Marwan, semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah
diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan orang lain ketika berdaya membalas dan
bersikap adil ketika kuat. Lakoff (1975) mendefinisikan kesantunan sebagai perlakuan
yang mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi yang berlaku sama ada
secara verbal atau nonverbal. Fraser dan Nolan (1981) pula menyatakan bahawa
kesantunan berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar
bagi mengekalkan hubugan yang harmoni dalam komunikasi.
Jadi kesantunan ialah perlakuan yang
sopran dan berbudi bahasa semasa berkomunikasi bagi menghormati individu lain. Kesantunan
berbahasa merangkumi kesopanan dan kehalusan ketika menggunakan bahasa, baik
dalam bentuk lisan atau tulisan. Kesantunan berbahasa juga menitikberatkan
penggunaan kosa kata dan ganti nama diberi perhatian khusus agar sesuai dengan
kedudukan, pangkat, umur dan keakraban hubungan.
Kesimpulannya, kesantunan berbahasa
melibatkan penggunaan bahasa halau semasa berinteraksi, penggunaan kosa kata,
kata ganti dan sebagainya. Kesantunan berbahasa juga terdiri daripada
kesantunan verbal dan nonverbal. Kesantunan dapat dilihat dari pelbagai segi
dalam pergaulan sehari-hari yang sangat luas. Kesantunan merangkumi pelbagai
aspek kehidupan manusia sama ada secara lahiriah atau batiniah. Kesantunan yang
tulen perlulah disertai dengan niat yang ikhlas.
Hakikatnya seperti yang dinyatakan
oleh Awang Sariyan (2007) bahawa kesantunan bahasa merujuk kepada penggunaan
bahasa yang baik, sopan, beradab memancarkan pribadi mulai dan menunjukkan
penghormatan kepada pihak yang tertentu. Kalau kita menjadikan pakaian kita
sebagai cara untuk menutup segala keaiban fizikal kita, maka ini juga merupakan
suatu bentuk kesantunan. Peraturan bahasa yang menjadi asas kepada kesantunan
bahasa seperti yang dikatakan oleh Asmah Omah perlu dilihat kepada tiga jenis
iaitu peraturan linguistik, peraturan sosiolinguistik dan peraturan pragmatik.
2.3 Penjagaan
Muka Sebagai Asas Kesantunan
Kesantunan melibatkan perbuatan yang
mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi. Justeru kesantunan merupakan
usaha untuk mengekalkan komunikasi yang harmoni tanpa konflik.
Muka dalam masyarakat Melayu merujuk
kepada air muka (Asmah, 2000). Muka sangat berkait rapat dengan maruah diri
sehingga tercipta pelbagai peribahasa yang berkaitan dengan muka. Maruah dan harga
diri seseorang perlu dijaga dengan berpegang kuat pada konsep malu (penjagaan
air muka). Konsep malu dalam masyarakat Melayu adalah bertujuan untuk menjaga
maruah dan air muka.
Mulut ialah salah satu anggota yang
sangat perlu dijaga memandangkan mulut merupakan bahagian anggota yang
mengungkapkan kata dan anggota yang paling hampir dengan muka. Orang Melayu
juga tidak boleh menerima orang yang menggunakan mulutnya untuk
menyampai-nyampaikan cerita orang lain daripada seorang kepada seorang yang
lain sehingga dia dikatakan seperti “mulut tempayan”. Penjagaan lidah sama
penting dengan penjagaan mulut kerana itu ada pribahasa yang berkaitan dengan
lidah yang buruk seperti “lidah bercabang”, “lidah buaya”, “lidah tidak bertulang”.
2.4 Kesantunan Merentas Budaya
i. Konsep
Budaya atau kebudayaan yang berasal daripada perkataan
Sanskrit iaitu buddayah, yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi, yang
bermaksud budi pekerti atau akal. Kebudayaan mempunyai hubungan erat dengan
masyarakat. Edward B. Taylor melihatbudaya sebagai satu konsep menyeluruh yang
mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian tatasusila, undang-undang,
adat resam dan lain-lain kebolehan serta kebiasaan yang diperoleh oleh manusia
sebagai anggota masyarakat. Kamus Dewan (2002), mendefinasikan budaya sebagai
tamadun atau peradaban atau akal budi (cara berfikir, kelakuan dan lain-lain).
Kebudayaan dan kesantunan mempunyai hubugan yang sangat
erat. Kebudayaan merangkumi cara hidup
bermasyarakat yang merangkumi aspek kesantunan dalam berkomunikasi sama ada secara
verbal ataupun nonverbal.
ii.
Komunikasi silang budaya
Konsep kesantunan tidak harus tertumpu kepada satu-satu
bangsa sahaja. Konsep kesantunan merentas budaya yang pelbagai. Pemahaman tenatang
apa yang dikatakan santun dalam pelbagai budaya harus diberi penekanan dalam
proses berkomunikasi.
Dengan kata yang lain, komunikasi silang budaya ialah
komunikasi dengan mereka yang berlainan etnik dan jantina dalam pelbagai
konteks seperti konteks pendidikan, politik, teknologi dan lain-lain. Budaya dan
komunikasi mempunyai hubungan yang rapat. Budaya akan mempengaruhi cara kita
berkomunikasi.
Pandangan mata secara terus juga dianggap tidak sopan
kerana tidak merandah diri iaitu asas utama dalam budaya komunikasi masyarakat
Jepun. Berbeza pula dengan budaya masyarakat Barat yang sekiraanya seseorang
itu tidak melakukan pandangan mata beliau dianggap menyimpan muslihat dan bersikap
sangsi terhadap sesuatu.
iii.
Nilai-nilai
Kesantunan Masyarakat Melayu
a.
Berpegang
kuat pada adat resam dan agama
b.
Memberi
salam apabila bersua muka
c.
Tidak
menyampuk semasa orang tua bercakap
d.
Penggunaan
kata sapaan yang sesuai mengikut konteks
e.
Penggunaan
kata gelaran yang sesuai mengikut konteks
f.
Panggilan
yang baik kepada seseorang
g.
Bersalam
iv.
Nilai-nilai
Kesantunan Masyarakat Cina
a.
Tunduk
ketika memberi salam
b.
Orang
tua makan dahulu
c.
Tunggu
sehingga semua ahli keluarga tiba dulu
d.
Dalam
tokong tidak dibenarkan memakai topi
e.
Menanggalkan
kasut sebelum masuk ke dalam rumah
v.
Nilai-nilai
Kesantunan Masyarakat India
a.
Duduk
bersila semasa makan
b.
Tidak
membazirkan makanan
c.
Senyap
semasa bersembahyang
d.
Menanggalkan
kasut sebelum masuk ke dalam kuil
e.
Mematuhi
adat dan resam
f.
Salam
orang tang lebih tua
vi.
Kesantunan
Merentas Budaya dalam Pendidikan
a.
Kesantunan
berpakaian
Peraturan Tatatertib dan Kelakuan bagi
pengawai awam. Guru tidak boleh berpakaian yang merangsang pelajar terutamanya
dari segi jantina yang berbeza contohnya berpakaian tembus pandang, menampakkan
bahagian badan, pakaian yang terlalu mini atau terbelah terlalu tinggi
b.
Kesantunan
tingkah laku
Gerak geri guru ketika menghadapi
sesuatu dalam situasi tersebut. Contohnya berurusan dengan ibu bapa yang datang
ke sekolah, duduk di dalam kelas, berhadapan dengan orang yang kita hormati seperti
guru besar atau pegawai dari jabatan, berjalan di tempat umum dan sebagainya. Tingkah
laku guru menjadi model kepada anak didik.
c.
Kesantunan
berkomunikasi
Ketika berkomunikasi guru perlu
mengambil kira norma-norma budaya dan tidak hanya sekadar menyampaikan idea
yang difikirkan sahaja. Cara berbahasa harus disesuaikan dengan unsur-unsur
budaya yang ada dalam masyarakat setempat. Perkataan atau bahasa yang digunakan
perlulah sesuai dengan situasi ketika berkomunikasi. Guru yang tidak dapat
menggunakan kesantunan berbahasa dengan betul mungkin aka dianggap sebagai
seorang yang sombong, angkuh, tak acuh, egois, tidak beradat, bahkan tidak
berbudaya.
No comments:
Post a Comment