Konsep Budi Bahasa Dalam
Masyarakat Malaysia
-Pengertian Budi
-Pengertian Bahasa
-Pengertian Budi Bahasa
-Ciri-ciri Budi Bahasa
-Budi Bahasa Dalam
Masyarakat Malaysia
1.1 Pengertian budi
Budi merujuk kepada tingkah laku manusia yang
baik, mulia dan memberi kebaikan kepada orang lain. Budi menggambarkan perobadi
manusia yang muia.
Meurut Islam budi ialah adab, sopan santun yang
menggambarkan seseorang yang berakhlak dan beriman.
Pengertian budi dihuraikan oleh Imam
Al-Ghazali (2002) dengan menjelaskan bahawa budi pekerti berasaskan
kepada pertimbangan akal, hawa nafsu dan marah.
Manakala Mustafa Haji Daud (1995), menjelaskan
perkataan budi apabila ditambah dengan awal “ber” menjadi berbudi atau “man” di
akhirnya menjadi budiman akan membawa maksud seseorang yang mempunyai daya
ikhtiar yang tinggi, matang, bijaksana dalam membuat sesuatu kepitusan dan yang
paling penting banyak menabur hasa dan bakti.
Bagi masyarakat Melayu, perkataan budi itu
membawa pelbagai maksud antaranya jasa dan sumbangan yang diberikan kepada
individu yang lain.
Kesimpunlannya, budi merupakan tingkah laku
individu yang baik, sopan santun, berakhlak terpuji dan berwatak insan mulia
serta mempunyai akal fikiran yang baik dan bijaksana.
1.2 Pengertian Bahasa
Kamus Dewan (2002), menjelaskan maksud bahasa
ialah sistem lambang bunyi suara yang dipakai sebagai alat perhubungan
dalam lingkungan satu kelompok manusia, dab percakapan yang baik, tingkah laku
yang baik, dan sopan santun.
Ferdinand de Saussure (1960), seorang sarjana
linguistik Swiss pada awal abad ke-20 menyatakan bahasa merupakan sistem
isyarat yang abstak yang mempunyai struktur tertentu yang digunakan untuk
berinteraksi dalam masyarakat.
Menurut Noam Chomsky (1957), bahasa
mengandungi satu set ayat yang tidak terhingga dan tidak terbatas yang
terbentuk daripada unsur bahasa yang dikenalkan sebagai fonem.
Menurut Asmah Hj. Omar (1986), bahasa
merupakan bunyi yang dihasilkan oleh alat-alat ujaran yang terdapat dalam
rongga mulut dan rongga tekak manusia.
Rahminah Hj. sabran dan Rahim Syam (1985),
mendifinisikan bahsa sebagai alat untuk menyatakan perasaan, pendapat, fikiran
dan sebagainya.
Manakala Lutfi Abas (1985), mendifinisikan
bahasa ialah data dianalisis dalam linguistik.
1.3 Pengertian Budi Bahasa
Perkataan budi dan bahasa apabila digabungan
akan menjadi kata majmuk budi bahasa. Berbudi bahasa memperkukuhkan lagi
pengertian budi dan bahasa sebagai percakapan yang baik, teliti danelok dalam
tutur kata, halus tutur kata, hormat, bijaksana , tinggi budi bicara, pemurah,
belas kasihan, beradab, bersopan santun, sentiasa bertatatertib, mengamalkan
budi perketi yan baik dan mulia, tingkah laku yangbaik dan akhlak yang mulia.
Menurut kamus Elektonik Pusat Rujukan
Persuratan Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), budi bahasa merangkumi
pekerti, akhlak, watak dan kelakuan yang baik, sopan, pemurah dan sebagainya
yang disebut sebagai nilai-nilai murni.
Berbudi bahasa juga membawa erti berbudi
melalui bahasa atau bahasa sebagai budi.Berbudi bahasa akan memberikan natijah
yang baik dalam pergaulan ahli masyarakat. Keharmonian kaum akan terhasil
apabila rakyat mengamalkan sifat berbudi bahasa dalam kehidupan seharian.
Dalam Islam, budi bahasa dimaksudkan sebagai
akhlak atau peribadi yang mulia. Akhlak yang mulia dalam pergaulan masyarakat
dinilai daripada tutur kata yang baik. Dalam hai ini Nabi SAW menyarankan dalam
sabdannya yang bermaksud: “ Apabila kamu saling berjuma, maka saling mengucap
salam dan bersalam-salaman, dan apabila berpisah maka berpisahlah dengan ucapan
istighfar.” (riwayat Ath-Thahawi).
Budi bahasa juga cerminan budaya. Budi bahasa
yang indah mencerminkan kebudayaan yang indah yang diamalkan oleh sesebuah
masyarakat.
Nilai berbudi bahasa juga mempunyai kedudukan
yang tinggi dalam agama Buddha. Misalnya dalam agama Buddha ada dinyatakan:” Word have the power to both destroy
and heal. When words are both true and kind, they can change our world.”
Begitu juga dalam agama Hindu nilai berbudi
bahasa dalam sistem kekeluargaan sangat-sangat dititikberatkan bagi mewujudkan
perpaduan yang erat.
1.4 Ciri-ciri budi bahasa
Budi bahasa bermaksud tutur kata yang
diaplikasikan oleh seseorag secara tertib dan bersopan santun semasa
berkomunikasi dengan orang lain.
Menurut Mustafa Hj Daud (1995), seseorang yang
berbudi bahasa mempunyai sifat ikhlas, jujur,, benar, menrendah diri, pemurah ,
suka menonong, berjasa, dan berbakti .
Lima ciri lain yang dimiliki oleh orang yang
berbudi bahasa ialah pemaaf, bersifar sabar, bersikap positif, memiliki
kesantunan yang tinggi semasa berinteraksi dan bersopan santun atau tertib.
Raja Ali Haji dalam Gurindam Fasal yang
Keempat menyatakan ciri-ciri murni budi bahasa berkai rapat dengan hati seperti
kata-katanya: “ Hati itu kerajaan dalam tubuh, jikalau zalim segala anggota pun
roboh.” Dengan kata lain, orang yang berbudi bahasa tidak memiliki sifat zalim
terhadap orang lain.
Masyarakat Melayu yang berpegang kuat pada adat
resam dan agama menjelmahkan sifat berbudi bahasa dengan melarang anak dara
duduk bersila, memberi salam apabila bersua, tidak menyampuk semasa orang tua
bercakap, menundukkan badan ketika berjalan di hadapan orang-orang tua,
menuturkan bahasa halus dengan ibu bapa atau orang tua, mendahulukan
orang-orang tua dalam semua perkara, setiasa tersenyum apabila berjumpa dengan
orang lain, memberi salam apabila bersua denga orang lain, bertanya khabar dan
sebagainya.
Dengan jelasnya kita dituntut menghormati orang
tua dan menyayangi orang muda seperti Firman Allah SWT : “ Dan mereka diberi
petunjuk (di dunia) dengan mengucapkan kata-kata yang baik serta diberi
petunjuk ke jalan Allah yang maha terpuji”.
Rasulullah SAW telah bersabda : “Sesungguhnya
orang-orang pilihan di kalangan kamu ialah yang palig indah budi pekertinya dan
sebaik-baik kamu ialah orang yang berbuat baik terhadap isterinya” (Riwayat
At-Tarmizi)
1.5 Budi Bahasa Dalam
Masyarakat Melayu
Masyarakat
Melayu sangat mementingkan budi bahasa semasa pergaulan dalam kalangan
masyarakat. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Islam itu akhlak yang baik”.
Begitu juga sabda Baginda yang bermaksud: “ Tidak ada sesuatu yang lebih berat
timbangannya selain daripada akhlak yang mulia”. Berbudi bahasa termasuk dalam
akhlak yang terpuji.
Masyarakat Cina yang sebahagian besar menganut
agama Buddha juga sangat mementingkan budi bahasa dalam pergaulan seharian bagi
menjamin keharmonian hidup.Ajaran Konfusius menekankan konsep Jen yang
menekankan perasaa perikemanusiaan terhadap orang lain dan harga diri.
Confusius menitikberatkan pengamalan lima kebaikan iaitu budi bahasa, kemurahan
hati, kerajinan dan sifat baik.
Masyarakat India sangat patuh kepada ajaran
adama Hindu yang juga mementingkan budi bahasa yang mulia dalam kalangan
penganutnya. Penganut yang taat kepada agama akan menterjemahkan tingkah laku
yang berbudi bahasa semasa bergaul dengan masyarakat.
Boleh sy tahu Sumber rujukannya?Dan nama author blog ini
ReplyDelete